La trena és la primera novel·la de la directora, guionista i actriu Laetitia Colombani que ha rebut el prestigiós Prix Relay 2017.
"De vegades, amb el cap m’escapo d’aquest taller els pensaments se me’n duen a països llunyans, a vides desconegudes.Com un eco tènue, me n’arriben les veus que es barregen amb les meves¨
Aquesta és
la lletra de la cançó que canta una treballadora del taller de perruques, un
dels escenaris de la novel·la,
que explica la història de tres dones
amb destins entrellaçats, com una trena, per la realitat i la simbologia dels cabells. Els cabells,
símbol de la feminitat, uneixen les tres
protagonistes del llibre. Per a l’autora, però, els
cabells són símbol de resistència. La Smitha, la Giulia i la Sarah són dones
lliures, que resisteixen, que diuen no
a la discriminació que pateixen pel fet de ser dones en tres entorns ben
diferents:
A Badlapur, la intocable Smita sobreviu recollint els
excrements d’una casta superior. Resignada a la seva condició, està decidida en
canvi a lluitar perquè la seva filla no segueixi els seus passos: la petita
anirà a l’escola i la seva vida serà digna i profitosa, encara que per
aconseguir-ho, la Smita hagi de desafiar les normes establertes.
La Giulia viu a Palerm filla d’una família tradicional, catòlica
i masclista propietària de l’últim taller de Palerm que confecciona perruques
amb cabells autèntics. Hauria pogut anar a la universitat, però als setze anys
va deixar l’institut per aprendre els secrets d’aquest ofici, pel qual sent una
gran estima. Quan el seu pare pateix un accident i la Giulia descobreix que el
negoci està a punt de fer fallida, afronta l’adversitat amb valentia i
determinació.
La Sarah és una
advocada d’èxit a Montreal que ho ha sacrificat tot per la seva carrera: dos
matrimonis fallits i tres fills a qui no ha vist créixer. Un dia, en el curs
d’un judici, es desmaia, i aleshores la Sarah comprèn que la seva vida ha
canviat radicalment i que haurà de triar què és el més important per a ella.
Les tres històries són exemples ben diversos de discriminació. La de
l’India és escandalosa,
la d’Occident, on les
dones han conquerit els drets socials, és més subtil. La Sarah esdevindrà com
una mena d’intocable al gabinet d’advocats on treballa a partir del moment que
no pot estar al 100%. Vivim en una societat on la dona sempre ha d’estar bé: ha
de ser jove o semblar-ho, tenir un bon físic i demostrar contínuament la seva
vàlua profesional.
Tot
i que té un paper secundari, cal reivindicar el personatge del Kamal, amant de la Gulia, que resulta molt potent en el
relat. És un refugiat sikh que creu en la igualtat
total entre homes i dones, tal i com promou la seva religió i que suposa per a ella un alliberament de la cultura patriarcal de la societat siciliana.
L’esquema narratiu de la novel·la és
molt senzill. Les tres històries es narren simultàniament a través d’un
narrador en tercera persona. Un capítol per a cada una de les dones, de manera
que si el lector es vol avançar per saber com acaba la cosa, pot llegir els
capítols seguits de cada personatge.
Un llibre fàcil de llegir , que parla sobre les dones i les seves lluites per aconseguir el que es proposen
ResponElimina