Quan l'any passat vam llegir Xavier Aliaga, ens vam
quedar amb ganes de conèixer més obres de l'autor i com que ell mateix va dir
que la gènesi de Ja estem morts, amor era Les quatre vides de l'oncle
Antoine, vam decidir llegir-lo per tornar a gaudir de la seva escriptura i alhora
descobrir quin era el fil que unia aquestes dues novel·les.
Hi hem trobat un mateix plantejament, treure a la llum
persones que han tingut importància a les nostres vides i que, un cop
mortes, desapareix amb ells part del seu recorregut vital, ple de significats i
incògnites, deixant dubtes que mai més es podran resoldre.
L'escriptor ens narra en aquesta novel·la la història del
seu oncle Antoine, qui, passada la guerra civil, va haver de fugir cap a França,
on es va allistar a la Legió estrangera francesa per sobreviure. La curiositat
i la pressió paterna inciten l'autor a fer una investigació sobre la seva
vida.
Escrit en segona persona, alternant-la amb la tercera en alguns
episodis i utilitzant el present verbal, l'autor ens implica en el seu
esforç i les seves vacil·lacions per anar avançant en la recomposició d'una
vida plena d'incerteses.
Fa servir, per a la seva investigació, tant la
documentació arxivística com la oral, que prové de la seva àmplia família, molt
interessada a saber més de la vida d'aquest oncle que el pas del temps ha
convertit en mite.
Tots els personatges secundaris són fonamentals, però adquireix
gran rellevància el pare, que sovint agafa el paper de personatge
principal, com un deute que el fill sent envers ell.
Quan no té dades suficients, l'autor omple els buits fent
una recreació literària. Una ficció que se´ns presenta com una veritat
universal, el trànsit vital d'un home amb totes les seves contradiccions,
marcat pel temps històric de guerra i repressió que va haver de viure, com tantes
persones anònimes que han hagut de lluitar per fer-se una vida lluny del seus.
Aquesta obra va rebre el Premi de la Crítica dels Escriptors
Valencians el 2018 i va guanyar el XXVII
Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler.
Imma Roé
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
comentaris